De beste omzettips voor jouw online winkel
Geplaatst op
Voor elke ondernemer is het starten van een webshop een enorme uitdaging. En zeker niet elke ondernemer zal op de lange termijn winst behouden. Dit kan komen door menige concurrentie of juist door een slechte executie van je businessplan. Voor je het weet moet je de webshop alweer stoppen. Door succesvol te zijn vereist dit vaak een creatieve aanpak en op de juiste momenten kansen te herkennen. Hoe doe je dat? In deze blog duiken we hier verder op in.
Productpresentatie
Een online winkel overleefd door een vaste klantengroep op te bouwen. Zodra een klant besluit om terug te keren naar je online winkel creëer je een binding. Klantbinding is het fundament waarop je kan leunen op de lange termijn. Daarom is het zaak om een stukje marketing toe te voegen aan je product presentatie. Dit gaat van online acties, nieuwsbrieven tot de presentatie van je product bij binnenkomst. Kies dus niet voor een saaie bruine doos maar laat je verpakkingen bedrukken in de meest ludieke vormen. Met een stukje oog voor detail en styling komt een bestelling uit jouw webshop als een cadeautje binnen dat indruk maakt.
Het uitkiezen van je producten
Zorg dat je webshop gevuld is met producten die zorgen voor terugkerende verkopen. Hier kun je heel creatief in zijn. Denk hierbij een speelgoed pop waarvan je elke maand een nieuwe kledingset uitbrengt. Of ga voor een gereedschapskist waar er op termijn voor elk gereedschap een upgrade uitgebracht wordt. Door jouw klanten terug te laten komen voor upgrades of nieuwe versies creëer je terugkerend verkeer en conversie.
Leer de winstmarges kennen
De winstmarges zijn uiteraard superbelangrijk. Op een grote schaal is dit voor de gemiddelde webshop waar het uiteindelijk om draait om succesvol te zijn. Deze marges kunnen verschuiven. Het is daarom zaak om continu inzicht te hebben op de marges op de producten die je wilt verkopen. Je kunt deze marges beïnvloeden van de aankoop van materialen tot het bezorgen aan de deur. Daartussen zitten allerlei processen waar je invloed op kunt uitoefenen. Denk aan transportkosten, de verpakking en de marketing. Zet hier de focus op. Zodra je dit onder controle hebt leg je de basis om succesvol te zijn.