Online succes dankzij A/B testen
Geplaatst op
Jouw website is ontzettend belangrijk. Het is een bron van inkomsten. Hoewel jouw website duizenden bezoekers kan ontvangen per dag, moeten deze bezoekers wel converteren. Alleen wanneer een bezoeker een actie uitvoert, heb jij baat bij de bezoeker. Maar om te weten wat beter werkt, kun je het beste werken met een A/B test. Zo kun je zien wat beter werkt en hoe jij meer conversie haalt.
Wat is een A/B test?
De A/B test staat ook wel bekend als een splittest. Het is een vergelijkingstest. Je maakt twee varianten en laat 50% van de bezoekers varianten 1 zien en de andere helft variant 2. Zo kun je zien welke verschillen er zijn. De verschillen tussen beide varianten kunnen klein en subtiel zijn. Denk hierbij aan een andere kleur voor een knop. Het doel is om de conversie en gebruiksvriendelijkheid te vergroten.
Door de twee varianten te meten, zie je wat beter werkt. Wanneer je weet wat beter werkt, kun je ook meer conversie halen uit jouw website.
De voordelen van de A/B test
Het grootste voordeel van een A/B test is dat je een realistisch beeld krijgt. Vanuit literatuur kun je halen wat werkt op een website. Maar bezoekers kunnen echt laten zien wat werkt en wat niet werkt. Een A/B test meet resultaten met behulp van echte bezoekers. Deze bezoekers weten niet dat ze onderdeel zijn van de test en daardoor laten ze ook natuurlijk gedrag zien.
Dankzij deze data krijg je dus een realistisch beeld van jouw conversie mogelijkheden. Het zijn betrouwbare resultaten waarmee je stap voor stap kunt werken aan een hogere conversie. Sommige aanpassingen zijn gemakkelijk, maar bij sommige resultaten zul je verder moeten kijken. Zo voer je dus optimalisaties door aan de hand van de resultaten van de A/B test.
Niet zomaar een onderzoek opzetten
Zet niet zomaar een A/B test op. Een A/B test opzetten kost tijd en daarbij is het belangrijk om ook de juiste resultaten te bekijken. Je hebt namelijk soms ook invloeden van buitenaf. Er zijn zaken die jouw test kunnen beïnvloeden. Dit kan een nieuwsbericht zijn, maar ook simpelweg het weer. Trek dus zeker ook niet zomaar conclusies.
CRO is daarnaast ook een echt vak. Er zijn mensen die hier al jarenlang mee bezig zijn en ook deze testen beter kunnen opzetten dan jij. Varianten maken moet je namelijk niet zomaar doen. Er moet een gedachte zitten achter de variant. De variant moet ten eerste de moeite waarde zijn om te testen. Ten tweede moet de variant een duidelijk doel hebben en tot slot moet de variant ook echt bijdragen aan het onderzoek.
Daarnaast moeten de varianten lang genoeg worden getoond. Alleen zo krijg je resultaten over een langere periode en weet je zeker dat de resultaten niet willekeurig zijn. Door het onderzoek langer te laten lopen, krijg je meer data en dus ook meer inzichten. Door een duidelijke focus te hebben en een duidelijk doel, weet je zeker dat het de test waard is. Het is namelijk niet nuttig om willekeurig iets te testen om het testen.
Conversie optimalisatie is niet iets wat je zomaar doet. Je moet voldoende tijd uittrekken, een goed onderzoek opzetten en een duidelijk doel. Alleen zo krijg je betrouwbare resultaten en weet je zeker dat je iets meet wat de moeite waard is. En zo kun jij weer verder met jouw online marketing.